Fight the Landlord Dou Dizhu
Fight the Landlord of Dou Dizhu is een pokervariant die gewoonlijk met drie spelers wordt gespeeld. Maar 4 spelers kan ook. Bij drie spelers zijn het twee spelers tegen de Landlord en bij vier spelers dan 3 spelers tegen de Landlord of Landheer.
Doel van het spel Fight the Landlord
Het doel van de Landheer is om als eerste al zijn kaarten in geldige combinaties uit te spelen. De spelers die samen tegen de spelen, winnen als ze één van hun een van hen erin slaagt al zijn kaarten als eerste uit te spelen.
Het belangrijkste bij “Dou Dizhu” is dus om slagen te winnen door combinaties van kaarten te spelen. Tegelijkertijd moeten de spelers voorkomen dat je tegenstanders hetzelfde doen. De speler of het team met de hoogste score aan het einde van het spel wint.
Cultuur en Geschiedenis Chinese Poker Dou Dizhu
Het spel is door historici getraceerd tot zowat einde van de Qing Dynastie, de tijd van de Landheren en de Pachters of Boeren. De naam van het spel heeft daar ontegensprekelijk zijn oorsprong. Volgens bepaalde China kenners is het spel net zo populair als Majhong.
Vanwege de competitieve aard van het spel, worden voor Dou Dizhu ook het meest en vaakst toernooien georganiseerd, zowel online als offline.
Rangschikking Kaarten bij Fight the Landlord
Dou Dizhu wordt doorgaans gespeeld met een standaard kaartspel van 54 kaarten, dat twee jokers bevat. In sommige varianten worden de jokers echter verwijderd, waardoor er een kaartspel van 52 kaarten overblijft.
De kaartrangschikking in “Dou Dizhu” volgt een specifieke hiërarchie. Van hoog naar laag:
- Joker (indien inbegrepen)
- 2 (hoogste niet-jokerkaart)
- Aas
- Koning
- Dame
- Boer
- 10
- 9
- 8
- 7
- 6
- 5
- 4
- 3
Verdelen van de Speelkaarten bij Dou Dizhu Chinese Poker
Aan het begin van het spel wordt het kaartspel geschud en worden de kaarten aan de spelers uitgedeeld. Maar het kan ook dat spelers gewoon beurtelings zelf van de stapel pakken.
In een standaardspel voor drie spelers schudt de dealer de kaarten en laat de speler rechts van hem het de te laten couperen. De dealer deelt vervolgens 17 kaarten uit aan elke speler, tegen de klok in. De overgebleven kaarten worden met afbeelding naar beneden in het midden van het speelveld gelegd.
Spelers Dou Dizhu Poker
Er is altijd slechts 1 speler die gekozen wordt als landheer. Bijgevolg zijn de andere twee of drie spelers altijd de pachters of boeren.
Gameplay Landlord Poker
Nadat de kaarten zijn uitgedeeld, is er een soort van biedingsfase om te bepalen wie de Landheer wordt. De speler met het hoogste bod wordt de Landlord.
- Het eerste wat de Landheer mag doen is 3 kaarten ruilen de drie kaarten in de pot. Dit kan inval gevallen een doorslaggevende factor zijn om te winnen.
- Als de Landheer klaar is met eventueel kaarten te ruilen, speelt hij de eerste slag door een kaart of een combinatie van kaarten te spelen.
- De andere spelers moeten vervolgens, met de klok mee, kaarten van hetzelfde type spelen (bijvoorbeeld, pairs of three-of-a-kind) die van dezelfde soort zijn. Als ze niet kunnen volgen kunnen ze enkel een hogere waarde spelen of passen.
Kaartcombinaties en Bomkaarten
Dou Dizhu biedt verschillende kaartcombinaties, waaronder maar niet beperkt tot:
- Singles: Eén kaart (bijvoorbeeld harten 5)
- Paartjes: Twee kaarten met dezelfde waarde (bijvoorbeeld twee zesjes)
- Three-of-a-Kind: Drie kaarten van dezelfde waarde (bijvoorbeeld drie tienen)
- Straights: Opeenvolgende kaarten van verschillende kleuren (bijvoorbeeld 4-5-6-7-8).
- Bom: Vier kaarten met dezelfde waarde (bijvoorbeeld vier Azen). Bommen kunnen elke andere combinatie verslaan en zijn de beste bommetjes van het spel om andere spelers te verslaan
Winnen met Landlord Chinese Poker
De speler die de slag wint, krijgt de volgende beurt. En zo blijft het spel door gaan. De speler die de laatste slag wint, en dus al eerste geen kaarten meer op handen heeft, is de winnaar. Het scoresysteem in Dou Dizhu kan variëren op basis van regionale regels en op voorhand gemaakte afspraken.
In het algemeen ziet het scoresysteem er als volgt uit:
- Een ronde winnen als Landlord: +1 punt
- Een ronde winnen als Pachter: +1 punt voor elke speler in het team
- Een ronde verliezen als Landlord: -2 punten
- Winnen met een bom: +2 punten
- Verdubbeling van de score door middel van verhogen = Verdubbeling van de gewonnen of verloren punten.
Passen en Verhogen Chinese Poker Dou DiZhu
Spelers kunnen passen als ze aan de beurt zijn. Ook bieden of verhogen kan ook tijdens het spel door bijvoorbeeld de score van die ronde te verdubbelen.
Dou Dizhu Varianten
- 2 speler variant: Dit is eenwat lastigere variant want 1 speler moet dan beide pokerhanden van 2 pachters spelen. De bedoeling is dan nog steeds om de Landheer te verslaan maar dan met twee handen.
- 4 speler variant: Bij deze variant is een team van 2 pachters en een team van 2 landheren doe moeten proberen elkaars plaats in te nemen.
- Dou Shou Qi: dit is een bordspel dat is gebaseerd op Dou DiZhu. Spelers moeten een strategische strijd voeren tegen elkaar als dieren en kunnen hierbij gebruik maken van verschillende vaardigheden.
- Ga naar de Homepagina voor het overzicht van Alle Chinese Poker Varianten.
Strategie Dou Dizhu
Voor de strategie van Dou Dizhu verwijzen we near een studie van onderzoekers van School of Computer, Beijing Information and Science and Technology University en het Beijing en Sensing and Computational Intelligence Joint Lab en Beijing Information and Science and Technology University Study on the Strategy of Playing Doudizhu Game Based on Multirole Modeling (Auteurs Shuqin Li , Saisai Li, Hengyang Cao, Kun Meng en Meng Ding)
In deze studie gaan de researchers dieper in op de volledige spelmethode van het Doudizhu-spel, namelijk ‘strategie voor het modelleren van spelers met kaartbeslissingen’, aangevuld met specifieke voorbeelden. In het laatste onderdeel over besluitvorming bespreekt dit artikel een aantal sleutelfactoren die van invloed zijn op de besluitvorming, waarbij voor verschillende spelers verschillende niveaus van kaartsterkte worden gebruikt.
Tactiek Fight the Landlord Dou Dizhu
- Focus al vroeg in het spel op het verkrijgen van controle en het bepalen van het tempo.
- Analyseer het spel van tegenstanders om de kracht van hun handen te meten.
- Pas halverwege het spel indien nodig je strategie aan op basis van de gespeelde kaarten.
- Begin met het opstellen van uw eindspelstrategie door uw resterende kaarten effectief te positioneren. Geef naar het einde van spel prioriteit aan het elimineren van je zwakste kaarten. Dit om te voorkomen dat je eraan vast blijft zitten. Wees agressief als je een duidelijk voordeel hebt, maar blijf voorzichtig. En let op de mogelijke bewegingen van je tegenstanders.
- Psychologische strategieën Bluffen: Speel af en toe alsof je een sterkere hand hebt om tegenstanders tot fouten te dwingen. Gebruik aarzeling of snelle spelen om tegenstanders te misleiden.
- Lees je tegenstanders: Let op het gedrag en de speelstijl van je tegenstanders. Identificeer patronen en gebruik deze informatie om op hun bewegingen te anticiperen.
- Geduld en timing: Haast en spoed is zelden goed. Neem daarom de tijd om de mogelijke uitkomsten te overwegen. Wacht op het juiste moment om uw cruciale kaarten uit te spelen en hun impact te maximaliseren. Vergeet niet dat oefenen en ervaring opdoen de sleutel zijn om de nuances van het spel onder de knie te krijgen.
Tips and Strategies om te winnen bij Fight The Landlord Dou Dizhu
Winnen bij Fight the Landlord (Dou Dizhu) vereist een combinatie van strategische planning, snelle besluitvorming en een goed begrip van de dynamiek van het spel.
Het allerbelangrijkste om te winnen is dat je de rol van zowel Landlord als Boer begrijpt.
Het doel van de Landlord is om de meest krachtige hand te gebruiken om het spel te domineren. Concentreer je op het consolideren van je sterke kaarten en gebruik deze om de voortgang van het spel te beheersen.
Voor de Boeren is samenwerking de sleutel to succes. Werk samen met uw partner om de Landlord of Huisbaas te blokkeren. Analyseer je hand:
- Identificeer de belangrijkste sterke punten (kaarten met een hoge waarde, paren, triples, reeksen).
- Plan je bewegingen rond je sterkste combinaties en beslis welke kaarten je wil weggooien.
- Kaart tellen: Houd de kaarten bij die zijn gespeeld, vooral de kaarten met een hoge waarde (2, Jokers, Azen). Gebruik deze informatie om te voorspellen welke kaarten je tegenstanders zouden kunnen hebben.